Lue junan kiinnostava historia

KÖLIN LASKU”

Furönin köli laskettiin 1887 Turussa telakalla runkonumerolla 173. Telakka on erittäin perinteinen ruotsalainen telakka, paikalla on ollut telakkatoimintaa 1600-luvulta saakka, yritys itsessään on perustettu 1863 ja toimii tänäkin päivänä. Furön varustettiin tällöin 2-sylinterisellä, 120 indikoidun hevosvoiman Compound höyrykoneella. Noiden päivien uusinta ja tehokkainta uutta.

“SAHOILLA HINAAJANA”

Junan tilasi Kari Räme ja nimesi aluksen Rämeeksi. Juna toimi ensimmäiset vuosikymmenensä Turun alueella eri sahojen käytössä. Nimeä se vaihtoi tuona aikana kahdesti:1889 Gruniksi ja 1892 Höholmiksi.

“HINAAJAYHTIÖISSÄ”

1916 Juna jätti Trun alueen jolloin sen osti Mikko Muoto Lahdesta. He nimesivät Junan Bugiksi, nimi jota Junakantoi vuoteen 1976 saakka. Junatoimi eri hinaajayhtiöissä 1930-luvun alkuun saakka. Siihen ilmeisesti vaihdettiin tänä aikana 140 hevosvoiman Gamma raakaöljykone

“RUOTSIN VESIVOIMAA RAKENTAMASSA”

1930-luvulla Juna siirtyi Kuna Elsenin hallintaan Hättaniin. Nykyisin tämä tunnetaan nimellä Färfall. Kohteena toimi ilmeisimmin ruotsin ensimmäinen vesivoimala Olidan, joka sijaitsee VAnein lounaiskärjessä länsi-ruotsissa. Täällä Juna palveli 1960-luvulle saakka.

“Junan TOINEN ELÄMÄ”

1963 alkoi Juna siihen astisen elämän suurin muutos kun alus rakennettiin kokonaan uusiksi. Keula muutettiin perinteisestä pystystä hinaajakeulasta viistoksi risteilijäkeulaksi, rakennettiin täysin uudet kansirakennukset sekä partaat ja kaikki sisustukset. Kaikki koneistot ja järjestelmät uusittiin moderneimpaan 1960-luvun tekniikkaan. Pääkoneen osalta päätettiin luottaa erittäin koeteltuun laivakonetekniikkaan ja asennettiin Normo Z4 semidiesel vaikka tarjolla olisikin jo ollut nykyaikaisia 4-tahtidieseleitä. Normo Z4 tuottaa 280 hevosvoimaa 375 kierroksella, on n. 10 tonnia painava, 4-sylinterinen, 102 litran iskutilavuuden omaava 2-tahtinen, hehkusytytteinen matalapainediesel ja puhaltaa piipustaan hienoja savurenkaita.

Uudelleenrakennuksen jälkeen Juna palveli hinaajana vielä hieman toistakymmentä vuotta vuoteen 1976 jolloin sen osti Red  Bluu Run Hamnista ja nimesi aluksen Junaksi

“SUKELLUSTUKIALUS”

1979 Junan osti Jantteri Rudelius hylkysukellusretkiä tarjoavan yhtiönsä käyttöön. Juna operoi Norrköpingistä käsin koko Itämeren alueella sukellustukialuksena sekä teki myös hinaustehtäviä. Erityisen suosittuja ja tunnettujaruotsalaisten, tanskalaisten ja saksalaisten sukeltajien keskuudessa olivat Jatterin neljän päivän mittaiset hylkysukellusretket Junalla.

“CHARTERIA TURUNMAAN SAARISTOSSA”

1992 Motel Bo Auvosta osti Junan ja toi sen Turunmaan saaristoon. Seuraavat kymmenen vuotta Junatoimi risteilylaivana erikoistuen ennenkaikkea talviristeilyihin.

2001 jälkeen Junall oli kaksi lyhytaikaisempaa omistajaa Suomenlahdella.

“Juna TÄNÄÄN KOTIRANNASSAAN”

2005 vuodenvaihteessa Gamma Säteet yhtiö osti Junanja aloitti Junan suurimman peruskunnostukset sitten 1940-luvun: Rungon peruskunnostus, paljon uutta rautaa, koneen peruskorjaus, kaikki maalipinnat uusiksi, keittiön uusiminen, sisäpintojen uudistaminen ja monta pienempää työtä.

Nyt kaksi vuotta ja useita työtunteja myöhemmin Juna on jälleen täydessä palvelukunnossa ja palvelee asiakkaita Turun Aurajoesta lähtien. 128:sas palveluvuosi alkaa.